20/05/2016: Χαιρετισμός του Γ.Γ. ΕΟΤ κ. Δημήτρη Τρυφωνόπουλου στη διάσκεψη για το Θρησκευτικό- προσκυνηματικο τουρισμό

20/05/2016: Χαιρετισμός του Γ.Γ. ΕΟΤ κ. Δημήτρη Τρυφωνόπουλου στη διάσκεψη για το Θρησκευτικό- προσκυνηματικο τουρισμό


20/05/2016: Χαιρετισμός του Γ.Γ. ΕΟΤ κ. Δημήτρη Τρυφωνόπουλου στη διάσκεψη για το Θρησκευτικό- προσκυνηματικο τουρισμό

Σεβασμιώτατε Μητροπολίτη, Πανοσιολογιότατοι Αρχιμανδρίτες, Αιδεσιμότατοι Πατέρες, κ. Υπουργέ της Περιφέρειας Καλούγκα, κα Υπουργέ, Αξιότιμοι Περιφερειάρχες και Αντιπεριφερειάρχες, κε Γεν. Γραμματέα,Αξιότιμη κα Γιαριλεβα,λ. Λομίντζε,Εκπρόσωποι του χώρου του Τουρισμού, κυρίες και κύριοι, Χριστός Ανέστη!

 

Με μεγάλη χαρά και τιμή σας καλωσορίζω, ως Γενικός Γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), στην όμορφη Χώρα μας, και εύχομαι από καρδιάς καλή επιτυχία στις εργασίες της διάσκεψης για τον θρησκευτικό-προσκυνηματικό τουρισμό, η οποία έχω την πεποίθηση και την ελπίδα ότι θα αποτελέσει μια σημαντική γέφυρα συνεργασίας και ανάπτυξης μεταξύ της Ελλάδας και της Ρωσίας σε συνέχεια και του άκρως επιτυχημένου Ελληνο-Ρωσικου Τουριστικού Φόρουμ της 11ης Μαΐου.

 

Μια γέφυρα πολιτισμικής και τουριστικής δυναμικής που θα ενώνει και θα διαμορφώνει γόνιμες και εποικοδομητικές συνέργειες μεταξύ των δυο χωρών μας. Ο προσκυνηματικός και γενικότερα ο θρησκευτικός τουρισμός είναι από τις πιο σημαντικές και δυναμικές μορφές ειδικού τουρισμού. Συνεπώς μας ενδιαφέρει η ενδυνάμωση, στήριξη καθώς και η συστηματική προβολής του του.

 

Ο θρησκευτικός τουρισμός ενέχει τη δυνατότητα της προσωπικής γνωριμίας μας με τα προπύργια της ελληνορθόδοξης παράδοσης, τα διάσπαρτα ανά την Ελλάδα ιερά προσκυνήματα, μνημεία και μοναστήρια, προσφέροντάς μας ένα βιωματικό και ζωντανό μάθημα πίστης, Ιστορίας και πολιτισμού και επανασυνδέοντάς μας με τις πάντοτε ζωντανές και εύχυμες ρίζες του Γένους μας. Ο θρησκευτικός τουρισμός δεν είναι κάποια καινούρια έννοια, πρόσφατα επινοημένη. Πρόκειται για την παλαιότερη και επικρατέστερη μορφή μετακίνησης στην ιστορία της ανθρωπότητας, καθώς τα μέλη όλων των κοινωνιών επιζήτησαν να επικοινωνήσουν με το θείο.

 

Ως συνέπεια, το θρησκευτικό ταξίδι ανάγει τις καταβολές του στην προσκυνηματική δραστηριότητα παλαιότερων εποχών. Από τους αρχαίους χρόνους ακόμη, το ταξίδι με θρησκευτικό χαρακτήρα αποτέλεσε ισχυρό κίνητρο που οδήγησε Έλληνες και ξένους να κατευθυνθούν σε θρησκευτικά κέντρα ανά την Ελλάδα. Ανέκαθεν οι Έλληνες συνήθιζαν να εκφράζουν το θρησκευτικό τους αίσθημα, τη βαθιά τους πίστη και ευλάβεια προς το Θεό, βασικό χαρακτηριστικό της Χριστιανικής πίστης και της Ορθοδοξίας για περισσότερο αυτό 2.000 χρόνια.

 

Η Ελλάδα έχει μεγάλες δυνατότητες ειδικά στον θρησκευτικό-προσκυνηματικό τουρισμό, ο οποίος μπορεί να προσφέρει στον τουριστικό κλάδο καθ’ολη τη διαρκεί του χρόνου, τομέα σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, δίνοντας θέσεις εργασίας στη μητροπολιτική ενδοχώρα και στην περιφέρεια. Για το λόγο αυτό πρέπει να υπάρχει ισχυρή και γόνιμη συνεργασία με την Εκκλησίας προκειμένου να προωθήσουμε και να προσφέρουμε τα μέγιστα ως Ελλάδα στο κομμάτι του θρησκευτικού και προσκυνηματικού τουρισμού.

 

Είναι γεγονός ότι υπάρχει μια μεγάλη πηγή εισερχόμενων τουριστών από τα πέρατα του κόσμου που έρχονται στην χώρα μας για προσκυνηματικό τουρισμό στηρίζοντας έτσι τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες δίνοντας στην Ελλάδα μια ακόμα πιο ισχυρή εικόνα ως τουριστικό προορισμό. Την εικόνα μιας χώρας που έχει τεράστιο θρησκευτικό και πολιτιστικό πλούτο. Όλα τα στοιχεία συνηγορούν ότι ο Θρησκευτικός – προσκυνηµατικός τουρισµός γνωρίζει µια αξιοσημείωτη άνθηση τα τελευταία χρόνια µε ραγδαία αυξανόμενη τάση ανάπτυξης σε πολλές χώρες που διαθέτουν τις προϋποθέσεις για να δεχθούν τους επισκέπτες-προσκυνητές στηρίζοντας έτσι τις εθνικές τους οικονοµίες, καθώς είναι σαφές πως η συστηµατική εκµετάλλευσή του δηµιουργεί οικονοµικό και τουριστικό προϊόν.

 

Όπως όλες οι µορφές τουρισµού, έτσι και ο θρησκευτικός τουρισµός επηρεάζει την ανάπτυξη και την οικονοµία των περιοχών επίσκεψης ή τουριστικών περιοχών, καθώς ο θρησκευτικός τουρίστας µετά την εκπλήρωση των θρησκευτικών του καθηκόντων συµπεριφέρεται και ως τυπικός καταναλωτής – τουρίστας, υπό την έννοια ότι έχει ανάγκη για κατάλυµα, γεύµατα, αγορά τοπικών ενθυµίων ή άλλων προϊόντων.

 

Η οικονοµική διάσταση του θρησκευτικού τουρισµού και οι δυνατότητες που παρέχει για την ανάπτυξη ορισµένων περιοχών, έχει απασχολήσει έντονα τις εθνικές τουριστικές πολιτικές και πολλούς οργανισµούς ή ενώσεις όπως UNESCO, η Ευρωπαϊκή Ένωση κ.λ.π. ενώ πολλά κράτη αναλαµβάνουν πρωτοβουλίες και εκπονούν προγράµµατα µε στόχο την αύξηση του µεγέθους του θρησκευτικού τουρισµού, αναδεικνύοντας και προβάλλοντας θρησκευτικές εορτές και εκδηλώσεις.

 

Η οικονοµική αξιοποίηση του θρησκευτικού τουρισµού επιφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την περιοχή υποδοχής, αφού οι επισκέπτες – προσκυνητές είναι καταναλωτές τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών µε συνέπεια να απασχολείται ένας µεγάλος αριθµός επαγγελµατιών, όπως τουριστικοί πράκτορες, αεροπορικές εταιρείες, ξενοδόχοι, είδη λαϊκής τέχνης κ.λπ. Παράλληλα, ο θρησκευτικός τουρισµός, όπως και οι άλλες µορφές του ονοµαζόµενου «εναλλακτικού τουρισµού», δηλαδή του τουρισµού που ακολουθεί διαφορετικό τρόπο οργάνωσης από αυτό του µαζικού τουρισµού και στηρίζεται κατά κανόνα στην αξιοποίηση διαφορετικών πόρων από το κυρίαρχο µοντέλο τουρισµού (ήλιος – θάλασσα) µε ήπιο και αειφόρο τρόπο, αποτελεί πλέον ένα υπολογίσιµο τµήµα της τουριστικής αγοράς.

 

Ο θρησκευτικός-προσκυνηματικός τουρισµός µπορεί να συνδέεται ή να αποτελεί ένα «προορισµό σταθµό» ενός µεγαλύτερου τουριστικού ταξιδιού ή να αποτελεί αυτοτελή µορφή τουρισµού, σε διαφορετικές εποχές του χρόνου.

 

Υπάρχουν µορφές του εναλλακτικού τουρισµού, οι οποίες µπορούν να συνδυασθούν µε τον θρησκευτικό τουρισµό, όπως ο πολιτιστικός τουρισµός, ο αγροτουρισµός, ο εκπαιδευτικός τουρισµός, ο επιστηµονικός τουρισµός, ο ορεινός και χειµερινός τουρισµός και ο περιηγητικός τουρισµός και αυτές τις μορφές πρέπει να ενισχύσουμε από κοινού οι δυο χώρες μας με δράσεις και συνέργειες.

 

Αξιότιμοι σύνεδροι,

 

Στην Ελλάδα τα µνηµεία της ελληνικής ορθοδοξίας είναι αναπόσπαστο τµήµα της εθνικής κληρονοµιάς μας και αποτελούν αξιόλογο πόλο έλξης επισκεπτών.

 

Οι βυζαντινές και οι µεταβυζαντινές εκκλησίες µε την αξιόλογη εικονογράφησή τους, τα ψηφιδωτά, τις τοιχογραφίες και τις σπάνιες εικόνες τους, οι επιβλητικοί καθεδρικοί ναοί, τα ξωκλήσια και τα προσκυνήµατα της υπαίθρου, τα µοναστήρια, τα µετόχια και οι σκήτες, οι ιερές εικόνες, τα λειτουργικά βιβλία και σκεύη, τα ιερά άµφια και τα κειµήλια, καθώς και η µοναδική µοναστική πολιτεία του Αγίου Όρους και τα µοναστήρια των Μετεώρων, µαρτυρούν την επίµονη προσήλωση στις παραδόσεις και τη στενή και µακραίωνη διασύνδεση της τέχνης µε τη θρησκευτική λατρεία.

 

Συνακόλουθα, η συστηµατικότερη προβολή της πλούσιας θρησκευτικής πολιτιστικής κληρονοµιάς µας αποτελεί για εμάς στρατηγική επιλογή για την αναβάθµιση πολλών περιοχών της χώρας μας και την ανάδειξή τους ως ελκυστικούς προορισµούς θρησκευτικού τουρισµού, αλλά και αναζήτησης της γνώσης και της πολιτιστικής µας ταυτότητας.

 

Στον ΕΟΤ οι θρησκευτικοί- προσκυνηματικοί ταξιδιωτικοί οδηγοί που διαμορφώνουμε, τονίζουν και προάγουν το παραπάνω έργο. Στην ιστοσελίδα του ΕΟΤ (Visit Greece) , η οποία θα εξελίχθη και θα αναβαθμιστεί περαιτέρω σε μορφή και περιεχόμενο ώστε να συμπεριλάβει και τα θρησκευτικά τουριστικά μονοπάτια, υπάρχει ειδική ενότητα στην οποία αναφέρονται οι εκκλησίες και τα μοναστήρια και όλα τα θρησκευτικά μνημεία της χώρας. Στον ίδιο ιστότοπο υπάρχει σε ηλεκτρονική μορφή το έντυπο που εκδίδει ο ΕΟΤ, με τίτλο «Θρησκευτικός Τουρισμός».

 

Θέλω να αναφέρω ότι, σύµφωνα µε τον Παγκόσµιο Οργανισµό Τουρισµού, η εξειδικευµένη µορφή του Θρησκευτικού Τουρισµού παρουσιάζει ανθεκτικότητα σε περιόδους κρίσης, σε αντίθεση µε τον τουρισµό αναψυχής που θεωρείται εν πολλοίς ακόμα πολυτέλεια, και είναι περισσότερο ευμετάβλητος.

 

Με γόνιμες προτάσεις και συνεργασίες με τις δομές του Υπουργείου Τουρισμού αλλά και μεταξύ των αντιπροσωπειών μας, μπορούμε να προβάλουμε και να αναδείξουμε περαιτέρω τον θρησκευτικό-προσκηνυματικο τουρισμό στις χώρες μας ενισχύοντας και την μεταξύ μας Ελληνο-Ρωσικη συνεργασία για παράδειγμα με:

  • Τη συστηματική Καταγραφή & προβολή των θρησκευτικών-πολιτιστικών µνηµείων μας.
  • Την Προώθηση προγράμματων εκπαίδευσης στα (ΕλληνοΡωσικά) και κατάρτισης στο θρησκευτικό-προσκυνηματικο τουρισμό.
  • Την ενίσχυση των επενδυτικών πρωτοβουλιών για την κατασκευή ή συντήρηση υποδοµών, π.χ. ξενώνων φιλοξενίας προσκυνητών, µοναστηριών.
  • Την ενηµέρωση του τοπικού πληθυσµού για τη συµβολή του εναλλακτικού τουρισµού στην οικονοµική ανάπτυξη.
  • Την υποστήριξη της τοπικής επιχειρηµατικότητας.
  • Την περαιτέρω ενεργή συμμετοχή της Εκκλησίας σε δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν.

 

Η Ελλάδα µας πρέπει να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση, να εξελίξει περαιτέρω τις συνεργασίες ως ομόδοξα έθνη όπως η Ρωσία, ενισχύοντας τις παραμέτρους που ευνοούν την αειφόρο ανάπτυξη του θρησκευτικού-προσκυνηµατικού τουρισµού, και για τούτο θα δουλέψουμε συστηματικά όλοι από κοινού και άοκνα.

 

Στο σημείο αυτό να σημειώσω την εξαιρετική συνεργασία με τις Περιφέρειες και όλους τους φορείς του τουρισμού στο πλαίσιο της συντονισμένης προβολής της χώρας μας και του τόσο σημαντικού κλάδου του θρησκευτικού τουρισμού.

 

Έλληνες και Ρώσοι μοιραζόμαστε πολυετείς ιστορικούς δεσμούς και αξίες που μας ενώνουν και μας προσδιορίζουν και αυτό αποτελεί ένα εξαιρετικό υπόβαθρο για την επιτυχία του εγχειρήματος μας.

 

Είμαι βέβαιος, ότι η διάσκεψη αυτή θα μας δώσει το έναυσμα να εξελίξουμε και να ενδυναμώσουμε ακόμα περισσότερο τη συνεργασία μας και να διατυπώσουμε και να εφαρμόσουμε νέες ιδέες συνεργασίας και τουριστικής δυναμικής, προς όφελος των δύο χωρών.

 

Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

 

Κατεβάστε την παρουσίαση που έγινε κατά τη διάρκεια της διάσκεψης από εδώ.