«Βρισκόμαστε σήμερα εδώ στην πόλη της Θεσσαλονίκης, στην 28η διοργάνωση της Philoxenia, μιας σημαντικότατης έκθεσης διεθνών προδιαγραφών. Η Philoxenia φέτος θέτει νέους στόχους. Στρέφεται στην τουριστική αγορά της Νότιας Ευρώπης, αφουγκράζεται το κλίμα της εποχής και ανταποκρίνεται στις ανάγκες του. Ανάμεσα σε επαγγελματίες από όλο τον κόσμο, η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα εδώ παρούσα ως οικοδέσποινα, αλλά και ως ισχυρή πρόταση στην τουριστική αγορά. Καλωσορίζουμε τους επαγγελματίες του τουρισμού από την Κίνα, την Ουκρανία και τη Ρωσία, από τις Βαλκανικές χώρες και την Τουρκία. Καλωσορίζουμε τους επαγγελματίες της Γερμανίας και της Γαλλίας, Της Ινδίας, της Μεγάλης Βρετανίας, των Ηνωμένων Πολιτειών, της Βραζιλίας και της Νοτίου Αφρικής. Στις δύσκολες ώρες που περνάει η Ελλάδα, στις δύσκολες ώρες που περνούν οι πολίτες, ο τουρισμός μπορεί να σταθεί σημαντικός αρωγός, για να αλλάξουν τα δεδομένα και να επανέλθει η ανάπτυξη. Μπορεί να αποτελέσει το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα για την Ελλάδα. Οι φυσικές ομορφιές της πατρίδας μας, όχι μόνο στις παραθαλάσσιες περιοχές, αλλά και στις ηπειρωτικές και ορεινές, μας υπενθυμίζουν καθημερινά πως όχι απλώς ζούμε σε μια πανέμορφη χώρα, αλλά και πως η χώρα αυτή έχει πολλά να προσφέρει. Ο τουρισμός μπορεί να γίνει η κινητήρια δύναμη για την αναστροφή του κλίματος στην οικονομία. Πρεσβευτής της Ελλάδας στο εξωτερικό … Άγγελος νέων, καλών ειδήσεων που θα διαμηνύσει την αλλαγή του προσώπου της χώρας. Προπομπός για την πολυπόθητη οικονομική ανάπτυξη. Είναι όμως απαραίτητο και υποχρεωτικό να οργανωθεί μέσα από ένα νέο σχεδιασμό στρατηγικής τουριστικής πολιτικής. Το έχω πει και το επαναλαμβάνω. Η Ελλάδα είναι κάτι παραπάνω από το τουριστικό στερεότυπο που επικράτησε για πάρα πολλά χρόνια. Ήρθε η ώρα να εφαρμόσουμε νέους τρόπους επικοινωνίας του τουριστικού μας προϊόντος. Να αγωνιστούμε για να κερδίσει η χώρα μας τη θέση που της αξίζει στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Να γίνουμε ένας σύγχρονος, ισχυρός παγκόσμιος τουριστικός «παίκτης». Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να κινηθούμε βάση συγκροτημένου σχεδίου. Να στηριχθούμε στις τέσσερις βασικές αρχές που θα οδηγήσουν τον τουρισμό σε νέα τροχιά και συγκεκριμένα:
– Ενισχύοντας την επιχειρηματικότητα με διευκόλυνση των επενδύσεων.
– Αναπτύσσοντας ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τον τουρισμό και τις ειδικές μορφές του.
– Διασφαλίζοντας την ποιότητα των υποδομών και των υπηρεσιών τουρισμού.
– Επενδύοντας στο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας.
Για να πετύχουμε τους στόχους αυτούς, δρομολογούμε νομοθετικές πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις, που αναδύθηκαν μέσα από έναν εξαντλητικό διάλογο με τους φορείς του τουρισμού τους τελευταίους μήνες. Εφαρμόζουμε βήμα, βήμα το σύνολο της πολιτικής μας, έτσι ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα, να έχουμε απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που ξεχωρίζει για τους φυσικούς, πολιτιστικούς, περιβαλλοντικούς και αγροτικούς της πόρους. Βασισμένοι σε αυτούς και με τη στήριξη ενός μοντέλου βιώσιμης ανάπτυξης, η χώρα μπορεί να στραφεί με ασφάλεια και προοπτική στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Με την προϋπόθεση όμως πως οι περιφέρειες, οι δήμοι και οι φορείς μπορούν να συμβάλλουν τόσο στην περιβαλλοντική προστασία όσο και στην ανάδειξη των τοπικών τους πλεονεκτημάτων. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που μπορεί να προσφέρει πάρα πολλά στον παγκόσμιο τουρισμό. Οι φυσικοί και πολιτιστικοί πόροι της χώρας επιτρέπουν την ανάπτυξη εναλλακτικών – ήπιων μορφών τουρισμού όπως ο θρησκευτικός, ο αγροτουρισμός ή ο γαστρονομικός τουρισμός. Μορφές όμως που πρέπει να βασιστούν στην ισόρροπη σχέση τουριστών και κατοίκων, με σεβασμό στις τοπικές ιδιαιτερότητες. Μορφές που πρέπει να αναπτυχθούν πάνω στο μέτρο και την κλίμακα της ελληνικής γης. Αυτός είναι ο στόχος και η βασική προτεραιότητα του Υπουργείου Τουρισμού για την τουριστική ανάπτυξη κάθε περιφέρειας.
Με τον τρόπο αυτό το Υπουργείο Τουρισμού μπορεί να επιτύχει:
– τη διασύνδεση της τουριστικής δραστηριότητας με άλλους κλάδους της τοπικής οικονομίας.
– Την προστασία και αναζωογόνηση χωριών και παραδοσιακών οικισμών που τείνουν να εγκαταλειφθούν.
– Την αναβίωση και επαναδραστηριοποίηση μορφών της αγροτικής και βιοτεχνικής παραγωγής που βρίσκονται σε ύφεση.
– Τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για νέους και γυναίκες.
– Την ανάπτυξη μορφών επιχειρηματικής δραστηριότητας οικογενειακού τύπου.
– Την ανάπτυξη καινοτομικών δράσεων και πρωτοβουλιών σε τοπικό επίπεδο.
Μπορεί ακόμα να επιτύχει:
– Τη συνειδητοποίηση ότι τα θετικά οικονομικά οφέλη από τον Τουρισμό δεν συνδέονται απαραίτητα με έργα μεγάλης κλίμακας και με μεγάλο αριθμό τουριστών.
– Την ενίσχυση των προγραμμάτων εκπαίδευσης και επιμόρφωσης του τοπικού εργατικού δυναμικού.
– Την ενίσχυση των κινήτρων για ξενοδοχειακές επενδύσεις και εκσυγχρονισμού μικρών παραδοσιακών καταλυμάτων μέσα από το νέο αναπτυξιακό νόμο.
– Την επιδίωξη, ο ζωντανός πολιτισμός του λαού μας, όπως έχει διαμορφωθεί μέσα από την ιστορία και τον πολιτισμό να εκφραστεί και να προσδώσει ιδιαιτερότητα και προσθετική αξία σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας, στο τουριστικό μας προϊόν .
Προκειμένου να υλοποιηθούν όμως τα προγράμματα ανάπτυξης του εναλλακτικού τουρισμού είναι απαραίτητο να υπάρξει συντονισμός σε όλες τις προσπάθειες. Τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Είναι απαραίτητο να καθοριστεί θεσμικό πλαίσιο για την ορθολογική ανάπτυξη τέτοιων μορφών. Να προωθηθεί μια δυναμική συγκροτημένη προβολή με ανάλογο πρόγραμμα δράσης. Όπως γνωρίζετε, το Υπουργείο Τουρισμού επανασχεδίασε ήδη την προβολή του τουριστικού μας προϊόντος. Το διαφημιστικό μας πρόγραμμα για πρώτη φορά μετά από χρόνια θα «τρέξει» σε όλο τον κόσμο αποτελεσματικά, χρησιμοποιώντας κάθε σύγχρονο μέσο επικοινωνίας. Και είναι βασισμένο στη λογική πως χρειάζεται να αναδείξουμε μια νέα τουριστική ταυτότητα που θα κατοχυρώνει τη μοναδικότητα των ελληνικών προορισμών και θα εξασφαλίζει τη διεθνή αναγνωρισιμότητα του προϊόντος.
Καθοριστικό βήμα σε όλη αυτή την προσπάθεια, αποτελεί η χάραξη συγκροτημένης στρατηγικής επικοινωνίας του ελληνικού τουρισμού, η οποία θα έχει ως κεντρικό άξονα τον επανακαθορισμό της θέσης της Ελλάδας στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Η Ελλάδα αποτελεί κορυφαίο εθνικό όνομα. Αυτό το όνομα πρέπει να αποκαταστήσουμε. Σύντομα, μεθοδικά και τεκμηριωμένα. Έχουμε τη δυνατότητα και οφείλουμε να την επαναφέρουμε στο χάρτη των παγκόσμιων τουριστικών δυνάμεων. Να βασιστούμε στο μεγάλο μας πλεονέκτημα, στα στοιχεία που συνθέτουν την διαχρονική εικόνα μας και τις αξίες μας. Αυτά πρέπει να αναδείξουμε έναντι των υπολοίπων αγορών. Πρέπει να καταστήσουμε σαφές πως η Ελλάδα είναι μια υπογραφή κύρους και φήμης. Ένα μοναδικό όνομα που ξεπερνά οποιαδήποτε κρίση. Μια αξία που υπήρχε και θα υπάρχει. Η Ελλάδα είναι κάτι παραπάνω από τη σημερινή της εικόνα. Όλα όσα θετικά την απαρτίζουν, ήρθε η ώρα να τα διεκδικήσουμε με όρους διεθνείς, εξωστρεφείς και σύγχρονους. Να διεκδικήσουμε να τοποθετηθεί ξανά στη θέση που της αξίζει: στην κορυφή. Ήρθε η ώρα να αφηγηθούμε όλοι μαζί την ιστορία μιας χώρας που έχει μάθει να ξεπερνάει τα προβλήματα. Ο τουρισμός είναι εδώ για να υπενθυμίσει πως ζούμε σε μια χώρα με ασύγκριτες ομορφιές, με αστείρευτη δημιουργικότητα, ιστορική και πολιτιστική παράδοση. Η υπενθύμιση αυτή αποτελεί εθνική προσπάθεια. Μια προσπάθεια που ξεπερνάει συγκυρίες, κομματικούς προσανατολισμούς, κοντόφθαλμους λαϊκισμούς. Μια προσπάθεια που συνενώνει τους παραγωγικούς τομείς για να προκύψει από τις ενώσεις αυτές μια νέα μεγάλη δύναμη. Η δύναμη της Ελλάδας .
Μέχρι σήμερα ο τουρισμός δεν έμοιαζε να μπορεί να συνδεθεί με οτιδήποτε άλλο εκτός από το μοντέλο ‘Ήλιος και θάλασσα’. Ήρθε όμως η ώρα να κινηθούμε σε προτάσεις που θα ξεπεράσουν την πεπατημένη και θα ανοίξουν νέους δρόμους και νέες προοπτικές στην πορεία ανάπτυξης της χώρας. Η Ελλάδα εκτός από τις φυσικές της ομορφιές χαρακτηρίζεται από την ιδιαιτερότητα, την υψηλή ποιότητα και μοναδικότητα της πρωτογενούς της παραγωγής. Προϊόντα όπως το μέλι, το λάδι, ο κρόκος, προϊόντα όπως η φάβα, τα τοπικά τυροκομικά προϊόντα, τα γλυκά, αποτελούν μια ειδική πρόταση που μέχρι σήμερα απευθυνόταν σε ένα πολύ μικρό ποσοστό τουριστών. Το ποσοστό αυτό πρέπει να το αλλάξουμε. Να το αυξήσουμε. Είναι στο χέρι μας να συνδυάσουμε τον τουρισμό με την πρωτογενή παραγωγή και να επηρεάσουμε εντυπωσιακά το ρυθμό ανάπτυξης της χώρας. Δεκαέξι (16) εκατομμύρια τουρίστες επισκέφτηκαν την χώρα μας φέτος, παρά την κρίση. Αν είχαμε κατορθώσει να καταναλώσουν τα θαυμάσια προϊόντα της Ελληνικής γης, θα είχαμε κάνει το πρώτο βήμα μιας μεγάλης ανατροπής. Της αναγνώρισης της ελληνικής παραγωγής εκτός συνόρων. Τα ελληνικά προϊόντα –ως προϊόντα υψηλής ποιότητας- κατέχουν ιδιαίτερη θέση στις αγορές του εξωτερικού. Η μη συστηματική όμως προβολή και προώθησή τους μέχρι τώρα, δεν έχει επιτρέψει τη συνολική τους αναγνώριση. Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας έχει ήδη ξεκινήσει μια σημαντική δράση προς αυτή την κατεύθυνση. Να συνδέσει δηλαδή την τοπική παραγωγή με τη διατροφή των τουριστών μας. Το πρόγραμμα της δράσης ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΩΙΝΟ, μια εξαιρετική ιδέα που υλοποιείται, εκτίθεται εδώ στη Philoxenia. Το Υπουργείο Τουρισμού θα στηρίξει με όλες του τις δυνάμεις τόσο τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία όσο και κάθε άλλη παρόμοια προσπάθεια. Τα εξαιρετικής ποιότητας ελληνικά αγροτικά προϊόντα, η μεσογειακή διατροφή, η γεωργία που παντρεύεται με τη γαστρονομία, αποτελούν για τη χώρα μας σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα που πρέπει να αναδείξουμε άμεσα. Η σύζευξη του τουριστικού προϊόντος και της ελληνικής αγροτικής παραγωγής, η καθιέρωση θεσμών που θα την ενισχύσουν, η προώθηση της τοπικής κουζίνα, μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη στις περιφερειακές οικονομίες και να δώσει νέα δυναμική στην αγροτική παραγωγή. Για τον σκοπό αυτό βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον Υπουργό κ. Α. Τσαυτάρη. Σύντομα η συνεργασία αυτή θα εξειδικευτεί σε συγκεκριμένο πλάνο δράσης. Δράση, που προϋποθέτει ενιαία πολιτική, μακροχρόνιο σχεδιασμό και κυρίως ισχυρούς συμμάχους. Τους τουριστικούς φορείς, τις Περιφέρεις, τους Δήμους της χώρας.
Η δράση αυτή εστιάζει στο να:
– επικοινωνεί και στηρίζει την αγροτική παραγωγή και τα ελληνικά προϊόντα,
– συμβάλλει στην δημιουργία θέσεων εργασίας στον αγροτικό και βιομηχανικό τομέα,
– στηρίζει την ελληνική οικονομία όχι μόνο με άμεσο, αλλά και σε έμμεσο τρόπο. Όχι μόνο με τα έσοδα των τουριστικών υπηρεσιών, αλλά και μέσα από την υποστήριξη άλλων τομέων παραγωγής της χώρας.
Στόχος μας είναι μέσα στο 2013 να φέρουμε ξανά τον τουρισμό στο παγκόσμιο προσκήνιο. Οι δυσκολίες είναι μεγάλες, κανείς δεν το αρνείται αυτό. Έχουμε όμως τη δυνατότητα στην κρίσιμη αυτή στιγμή να στηρίξουμε την εθνική μας παραγωγή, τις δικές μας δυνάμεις. Να αναπτύξουμε τους τομείς εκείνους που μπορούν να μας προσφέρουν αυτονομία. Να προβάλουμε τα προϊόντα που θα κάνουν τη χώρα αξιοζήλευτη στο εξωτερικό. Η Ελλάδα εκτός από τον ήλιο και τη θάλασσα έχει και τη γη. Μαζί μπορούν να στηρίξουν την πρωτογενή παραγωγή και με τη σειρά τους τον τουρισμό. Ήρθε η ώρα να δείξουμε στον κόσμο πως η ελληνική αγροτική παραγωγή είναι κάτι το μοναδικό. Κάτι τόσο μοναδικό, όσο και ο τουρισμός μας. Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να συμπράξουμε όλοι μαζί.
Το Υπουργείο, οι Περιφέρειες, οι Δήμοι και οι Φορείς, καθένας με τις αρμοδιότητες και ευθύνες που του αναλογούν. Η Ελληνική οικονομία έχει τη δυνατότητα να ανακάμψει. Η φετινή έκθεση PHILOXENIA μπορεί και πρέπει να αποτελέσει ένα σημείο εκκίνησης μιας νέας αφετηρίας Τουριστικής Πολιτικής. Μια αφετηρίας που θα βασίζεται στη συνεργασία, στη συνένωση δυνάμεων, στην ανανέωση του τουριστικού και παραγωγικού μας προϊόντος, στην εξωστρέφεια. Ο Τουρισμός μπορεί να επαναφέρει την ελπίδα, την αγάπη για τη Ελλάδα και τη γη της. Μπορεί να στηρίξει την εργασία και την απασχόληση. Μπορεί να στηρίξει την πρωτογενή παραγωγή. Μπορεί να στηρίξει τη χώρα. Στο όραμά μας αυτό, σας καλώ όλους να σταθείτε αρωγοί. Αρωγοί στην αλλαγή σελίδας, στη δημιουργία μιας νέας πραγματικότητας. Μιας πραγματικότητας που στηρίζεται σε κάθε πολίτη και στηρίζει κάθε πολίτη.»