Στη νέα στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό, αναφέρθηκε ο υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης, μιλώντας σήμερα στο συνέδριο που διοργάνωσαν στην Αθήνα οι Financial Times με τίτλο Tourism Investment Conference Focus on Greece.
Ο κ. Νικητιάδης, που ήταν βασικός ομιλητής του συνεδρίου, αναφέρθηκε παράλληλα στη νέα «ταυτότητα» του ελληνικού τουρισμού και στις ενέργειες προβολής με την ευρύτατη χρήση του διαδικτύου, τις στοχευμένες ενέργειες για κάθε χώρα και για κάθε αγορά.
Στην ομιλία του ο υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού επεσήμανε τις θετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για τη στήριξη και την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, όπως η άρση του καμποτάζ, η μείωση του ΦΠΑ στις ξενοδοχειακές κλίνες, η κατάργηση των τελών προσγείωσης στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, η ανάπτυξη των θεματικών ενοτήτων στον τουρισμό κ.α.
Ακολουθεί η ομιλία του Υφ. Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Γ. Νικητιάδη:
Κυρίες και κύριοι,
Αγαπητοί Φίλοι,
Ο τίτλος του θέματος για το οποίο κλήθηκα να μιλήσω από την έγκριτη εφημερίδα Financial Times, την οποία ευχαριστώ ιδιαιτέρως για την τιμή αυτή, είναι στην αγγλική γλώσσα «Τhe Greek Tourism Industry Shaping the Vision».
Ο τίτλος αυτός αποτελεί ακριβώς το μέγα ζητούμενο για τον ελληνικό τουρισμό. Τη χάραξη δηλαδή μιας στρατηγικής που θα θέτει τα θεμέλια για να αρχίσουμε να υλοποιούμε το όραμα.
Ξεκινώντας συνεπώς την εισήγηση μου, θεωρώ σκόπιμο να περιγράψω το όραμα και να δηλώσω ότι καμιά στρατηγική κανενός τεχνοκράτη, δεν μπορεί να έχει υψηλές επιδόσεις όταν δεν υπάρχει όραμα. Όραμα που να συνεπαίρνει συνειδήσεις, να έχει πολλές φορές ιδεολογικό και πατριωτικό περιεχόμενο και να αποτελεί τον στόχο στον όποιο θέλεις να φθάσεις.
Για την Ελλάδα το όραμα για τον τουρισμό δεν θα μπορούσε να μην είναι μεγαλειώδες. Ποιος άλλωστε θα μπορούσε να σκεφτεί με εκπτώσεις όταν θέλει να αναφερθεί σε μια χώρα της οποίας και η αρχαία ιστορία και ο πολιτισμός και η ιστορία της κατά τη διάρκεια του βυζαντίου, αλλά και η σύγχρονη ιστορία της είναι γεμάτη από υψηλά νοήματα, μέγιστες αξίες, αταλάντευτες αρχές και όλα αυτά εμπλουτισμένα με το μέτρο. Με το ωραίο, το μεγάλο, το αληθινό, να κυριαρχούν παντού. Και δίπλα σε αυτά ο μοναδικός ήλιος, η καταγάλανη θάλασσα, οι αμέτρητες παραλίες, τα χιλιάδες νησιά, η ίδια η ομορφιά. Το όραμα για ένα τέτοιο τόπο δεν μπορεί παρά να είναι μεγάλο, δεν μπορεί παρά να είναι απαιτητικό, δε μπορεί παρά να τα θέλει και να τα περικλείει όλα.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού αμέσως μετά την ανάληψη της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ επεδίωξε να χαράξει μια νέα στρατηγική που δεν επαναλάμβανε απλώς το γνωστό τρίπτυχο θέλουμε τουρισμό 365 μέρες το χρόνο για ολόκληρη την Ελλάδα από όλες τις χώρες, αλλά επεδίωκε να σχηματοποιήσει μια καινούργια ταυτότητα για τον ελληνικό τουρισμό και με βάση αυτήν να χαράξει μια νέα στρατηγική. Στρατηγική που θα σήμαινε ότι πηγαίνουμε εμείς στις αγορές, ότι εμείς οφείλουμε να παίρνουμε τις πρωτοβουλίες και ότι ο τουρισμός δεν μπορεί να επαφίεται μόνο σε αυτά που μας χάρισαν η φύση, ο Θεός και οι πρόγονοί μας.
Η ταυτότητα μας λοιπόν αυτό που προσπαθούμε να αναδείξουμε εμπεριέχει προφανέστατα τη αρχαία Ελλάδα , τον Πολιτισμό μας και την Ιστορία μας. Μαζί με αυτά όμως εμπεριέχει και τη βυζαντινή μας ιστορία με ότι αυτή μας έχει δώσει. Από το Άγιο Ορός, τα Μετέωρα, την Πάτμο και την Αποκάλυψη, το Μυστρά και τόσα άλλα. Η τουριστική μας ταυτότητα έχει συνάμα την σύγχρονη ελληνική ποίηση, τους μεγάλους ποιητές μας, τον Ελύτη και το Σεφέρη, τους μεγάλους μουσικούς μας τον Θεοδωράκη, τον Χατζηδάκη, τον Ξαρχάκο, τον Μαρκόπουλο, τον Μητρόπουλο, τον Ξενάκη. Τους μεγάλους της τέχνης τη Μαρία Κάλλας, την Αγνή Μπάλτσα, την σύγχρονη Ελλάδα των εκατοντάδων μεγάλων ζωγράφων και ανθρώπων του θεάτρου από τον Κάρολο Κουν και τον Βεάκη ως την Κατίνα Παξινού και τον Αρμένη. Τον σύγχρονο κινηματογράφο μας τον Αγγελόπουλο και τόσους άλλους. Κοντά στα παραπάνω η ταυτότητά μας, η ταυτότητα του ελληνικού τουρισμού οφείλει να παραπέμπει στις χιλιάδες μοναδικές εμπειρίες που ζουν όσοι επισκέπτονται την πατρίδα μας.
Αυτή η ολοκληρωμένη ταυτότητα, η ταυτότητα του τουριστικού μας προϊόντος απαιτεί μια καινούργια επικοινωνία. Απαιτεί την ευρύτατη χρήση του διαδικτύου, απαιτεί ξεχωριστή πολιτική για κάθε χώρα, για κάθε αγορά, απαιτεί οργανωμένη παρουσία με σύγχρονα μέσα, απαιτεί πολλά fan trips, πολλά road shows, πολλές παρεμβάσεις στα ξένα μέσα ενημέρωσης και όλα αυτά προσπαθούμε καθημερινώς να τα κάνουμε πράξη. Την ίδια ώρα η νέα στρατηγική μας, με δεδομένη την βούληση του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης μας προχώρησε στην άρση του καμποτάζ για να αυξήσουμε τον θαλάσσιο τουρισμό, προχώρησε στη μείωση του Φ.Π.Α. κατά 50% στις ξενοδοχειακές κλίνες για να μπορούν τα ξενοδοχεία μας να είναι ανταγωνιστικά, προχώρησε στην κατάργηση των τελών προσγείωσης στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας και ανέδειξε τον τουρισμό σε προτεραιότητα της.
Ταυτοχρόνως, με τη νέα μας στρατηγική αναπτύσσουμε όλες τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, από τον συνεδριακό, τον θρησκευτικό και τον γαστρονομικό μέχρι τον αναρριχητικό, τον καταδυτικό, τον ιατρικό και τον αγροτουρισμό. Για πρώτη φορά αποκτούμε στενή διασύνδεση με όλους τους μεγάλους tour operators και καλούμε τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους των οποίων η ενεργοποίηση στη χώρα μας δείχνει ήδη τα πρώτα σημαντικά της αποτελέσματα.
Μέρος της νέας στρατηγικής αποτέλεσε και η προσέγγιση σημαντικότατων αγορών όπως αυτής της Ρωσίας όπου δραστηριοποιώντας ταχύτατους μηχανισμούς για την θεώρηση βίζας καταφέρνουμε τις 150.000 περίπου αφίξεις του 2009 να τις κάνουμε 380.000 το 2010 και ευελπιστώ να ξεπεράσουμε τις 650.000 αφίξεις από την Ρωσία το 2011.
Η στενή συνεργασία με τους ιδιωτικούς φορείς, με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.), την Πανελληνιά Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) και την Ένωση Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΑ) αποδίδουν σημαντικούς καρπούς και μας δείχνουν τον δρόμο για ακόμα πιο στενή συνεργασία.
Η Ελλάδα αποτελεί μοναδικό προορισμό, έναν προορισμό που έχει όλες τις προϋποθέσεις να εκτοξεύσει τις αυξήσεις και να αυξήσει κατά πολύ τα έσοδα από τον τουρισμό. Το όραμα για τον τουρισμό της Ελλάδος είναι βέβαιο ότι δε μπορεί να μπει σε καλούπια. Είναι όμως το ίδιο βέβαιο ότι χρειάζεται μορφοποίηση, ότι χρειάζεται στρατηγική. Μια στρατηγική που μπορεί διαρκώς να προσαρμόζεται χωρίς να μεταβάλει τα θεμέλια της. Αυτή τη στρατηγική πιστεύουμε ότι ξεκινήσαμε να χαράσσουμε. Ας ελπίσουμε ότι οι αγορές θα μας δικαιώσουν. Τα πρώτα δείγματα είναι ήδη ενθαρρυντικά.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.